lördag 24 september 2022

MODELL BONDBRUD OCH FÖREBILD

 Tidigare publicerat på LSS-Partners Facebook sida

För 7 år sedan gick en av mina bästa vänner, Veronica bort i cancer. Hon blev bara 37 år.  Trots att hon var 18 år yngre än mig, var hon en av mina förebilder. Hon hade ett rörelsehinder som gjorde henne totalt fysiskt beroende av sina personliga assistenter. Trots att hon bokstavligt talat alltid hade en assistent vid sidan av sig, var hon en av de mest självständiga och modiga människor jag mött. Även om vi var nära vänner och träffades relativt ofta, så tror jag inte att jag visste namnet på någon av tjejerna som jobbade för henne. Jag beundrade Veronica för att hon lyckades hålla en sådan distans till sina assistenter, i alla fall när hon rörde sig i det offentliga rummet eller umgicks med sina vänner eller make. Men jag beundrade också hennes assistenter som hela tiden fanns vid hennes sida utan att ha behov av att dela hennes sociala liv. Jag har aldrig i mitt privatliv lyckats/velat ha den distansen till mina assistenter. Men när jag arbetar eller rör mig j ett offentligt sammanhang, då är Veronicas förhållningssätt alltid något jag eftersträvar. De flesta av mina assistenter klarar detta galant, för det mesta. Det är bara viktigt, att vara tydlig i sin kommunikation och ha ömsesidig respekt för varandra. En gång cirka 10 år innan Veronica gick bort ringde hon mig med andan i halsen. - Håkan jag har fått ett modelljobb. Det visade sig vara en aktivist grej i protest mot Hennes & Mauritz julreklam med lättklädda modeller, stöpte i samma form.  Resultatet av det jobbet ser ni på bilden. Den har följt mig från arbetsplats till arbetsplats. På ett nytt jobb, är det bland det första jag sätter på väggen.  Jag vill alltid ha klart för mig, att trots att mitt fysiska behov av assistans är lika stort nu som det var för 10 år sedan, trots att mina marginaler blivit smalare och smalare, är jag fortfarande en självständig människa, tack vare den personliga assistansen och mitt häftiga gäng av personliga assistenter. För det skall fungera krävs det också att man har ett assistansbolag som förstår att fysiskt och psykologiskt oberoende är två helt skilda saker och att assistansen syftar till att uppdragsgivarna trotts ett stort fysiskt beroende ska kunna leva självständiga liv. Vi på LSS-Partner har fattat den galoppen

Veronica Svensk Farlig bondbrud i lyxförpackning. Evigt saknad


Inga kommentarer: