torsdag 22 oktober 2009

Ikea var mindre i ropet än öl och brännvin

I tidningen Kattis & company skriver chefredaktören Kattis Ahlström att alkohol är lika accepterat som möbler från Ikea. När jag växte upp var alkohol betydligt mer accepterat än ikeamöbler. Att ha möbler från Ikea det hade man bara om man var fattig. I dag skulle jag tro att det är tvärtom i dag är ikeamöbeln kult och alkoholen är på väg ut. Fler och fler ungdomar väljer en nykter livsstil medan det är vi äldre som fortsätter att dricka. Särskilt då kvinnor. Nykterhetsrörelsen är i princip den enda idébundna organisationstyp som växer. Själv är jag inte nykterist Jag gillar både öl, brännvin, vin, konjak och whisky. Eftersom jag är uppvuxen med föräldrar som hade svårt med att begränsa sin alkohol så är jag däremot försiktig med hur jag dricker. Att skriva sådana här generaliserande artiklar är inte proffsigt för att komma från en så duktig media människa som Kattis Ahlström Bättre vore om hon vågade göra ett temanummer om ett läckert liv utan alkohol och andra droger

Inga kommentarer: