torsdag 10 december 2009

Skrota spårvagnar som är både farliga och oanvändbara

En god vän till mig Kristina Kindberg, som är tjänsteman på Unga rörelsehindrade i Göteborg har fortsatt att ställa Västtrafik till svar för den exempellösa behandling som 5-åriga Mio utsatts för när han vägrades åka i sin rullstol i en gammal spårvagn. Hon har uttalat sig i Metro och menar att det Västtrafik nu sysslar med är överfyrmynderi. Nu säger Västtrafik att inte heller barnvagnar skall få tas ombord på de gamla spårvagnarna. Till CP-clever and pretty säger hon
- Ska gamla personer inte få åka med för de är för långsamma för att hinna av, Vilka skulle
då kunna åka med Män mellan 20 och 4o

Det sista som hänt i denna Västtragik är att man nu gått ut med att även barnvagnar inte skall kunna åka med de gamla spårvagnarna. Jag frågar mig då varför ha kvar vagnar där varken små barn eller personer med funktionsnedsättningar kan använda om de nu är så farliga. Är det bra politik att utestänga så många Göteborgare från en tjänst när spårvägen är kommunalt ägd och delvis suventioneras med skattemedel.

Skrota de gammla vagnarna de är inte användbara för Göteborgarna.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej håkan bråkan, ja nu ær det verkligen dags att bråka med væsttrafik! det ær helt befængt!
Jag pratade med några från england och dær verkar det vara ganska bra lagstiftning just kring kollektivtrafiken.

intressant och viktigt du skrev om klimat och funktionshinder. Det ær flera stællen jag varit på hær i køpenhamn som tyværr inte varit særskilt tillgængliga.

Det ær bra med mig och det ær bra stæmning hær med alla mænniskor från hela værdlen. Igår lyssnade jag på några från ursprungsbefolkning i Colombia och Ecuador. Det var vældigt gripande men också inspirerande och mæktigt.

Jag har mest hjælpt till med matlagning och att sitta i en informationsdisk och hænvista folk till sovplatser.
Idag ær det den stora demonstrationen.

Jag hoppas det ær bra med dig och frugan, jag hoppas allt kommer gå bra och ni kan ha en bra jul.
Åh, jag gillar verkligern din blogg, vill læsa mer...du gør så många bra kopplingar mellan olika saker.
Massa kram från Tintin!