När det gäller personlig assistans, tillhör jag de riktigt
gamla i gården. Jag har nämligen haft personlig assistans sedan 1990. Men jag
har aldrig upplevt en sommar som den här. Det har varit så svårt att få tag på
assistenter. Så jag är oerhört tacksam för våra assistenter som har jobbat ”häcken”
av sig för att få sommaren att fungera för mig och hustrun.
Samma engagemang i arbetet såg vi på LSS-Partner när Covid
epidemin bröt ut. En liknande stark känsla för jobbet var jag också med om 1995
när ett tidigt snöoväder lamslog Göteborg. Jag tror att jag och hustrun tog
emot 7 samtal från oroliga assistenter som undrade hur det gick för oss. En assistent
gick från Hisingen till oss I Majorna där vi bodde då, bara för att försäkra
sig om att vi hade det vi behövde. Men just den helgen skulle jag och hustrun
har rest bort så vi hade assistenter inbokade på ett rese schema just den
helgen. Så det löste sig fint. Efteråt fick jag veta att inte en enda av kunderna i det
assistansbolag jag anlitade hade stått utan assistans, de här väldigt speciella
dagarna.
Jag har haft många assistenter genom åren som också har
arbetat inom hemtjänsten. De säger att skillnaden mellan assistansen och hemtjänsten
framför allt ligger i att det finns tid att göra ett bra jobb och lära känna
sin brukare. Jag skulle säga att skillnaden mellan den personliga assistansen
och hemtjänst är att den personliga assistansen är utformad utefter det är krav
som finns i LSS. Hemtjänsten är överhuvudtaget inte anpassad efter målen i sin
lag, socialtjänstlagen.
Vi på LSS-Partner är oerhört
stolta över våra engagerade assistenter. Ni är en förutsättning för att vi kan
upprätthålla vår goda kvalité.